Wednesday, April 10, 2013

Sharing session : Persiapan ke tanah suci (Umrah)

Alhamdulillah...

Saya dapat menulis lagi. Berdasarkan kepada pengalaman yang sangat sedikit yang saya perolehi sewaktu membat persiapan mengerjakan ibadah umrah bersama keluarga yang lepas.

Segala  yang baik itu daripada Allah dan yang lemah itu dari diri saya sendiri.

Yang baik jadikan pengajaran, yang buruk jadikan sempadan ;-)


Setelah kita menetapkan keputusan kita untuk  mengerjakan ibadah umrah, pastinya selepas tu kita akan mula membuat persiapan berkenaan barang-barang keperluan yang perlu di bawa.
Sebenarnya barang-barang yang perlu di bawa ni pon bergantung kepada budget kita. Ada 2 condition yang boleh diambil kira dalam menyediakan keperluan yang nak dibawa bersama ni:

1) Kita nak bawak barang banyak ke sikit?

Kalau kita nak bawak barang banyak, takde masalah..prepare jer beg-beg yang kita ada and sumbat jer lah barang-barang yang kita rasa nak bawak. Kalau di sana, most of the time saya akan pakai jubah. and bila jalan2, saya akan pakai jubah seluar. Masa solat and umrah pulak, saya akan pakai jubah putih.
So kalau kita takde masalah untuk bawak beg yang dah sedia banyak dari sini, kita bolehlah bawak barang secukupnya ikut keperluan kita selama jangkamasa kita berada di sana...

So... apa barang-barang yang kita nak kene bawak...

Untuk Perempuan

Jubah biasa - Budget untuk pakai tawaf kidai, turun makan kat bilik makan, nak pakai gi ziarah pon boleh. Budget satu j ubah dipakai lebih dari sekali hehehe sangkut la elok2 dengan hanger lepas pakai tu.

Jubah seluar - Untuk pakai masa gi ziarah luar. Yang ni pon budget pakai lebih dari sekali gak hehehe boleh gak guna jubah seluar ni untuk tawaf kidai dan turun makan...kao tak bawak pon takpe. boleh pakai jubah biasa jer

baju tido - Yang ni kalo setiap hari nak tukar mmg masak la...so saya bawak 3 jer, satu baju tido kaftan, 2 pasang lg tu tracksuit n t-shirt yang saya boleh sarungkan jubah bila nak keluar. So at the same time, dia boleh jadi inner kepada jubah hehehe

Jubah putih - Yang ni saya bawak 4 helai. Setiap kali lepas solat, saya tukar and gantung jubah ni. ni mmg purposely untuk solat n umrah.

Stokin kaki + stokin tangan - Yang ni saya bawak lebih sikit. sebab benda kecik2 ni senang kotor. Tapi actually stokin kaki and tangan ni boleh beli kat sana. Beli kat perkarangan masjid nabawi. Boleh dapat 5 item SR10. Dia letak 4 SR10, tawar la sikit, dapt satu free :-)

Telekung - without kain, kain tak payah bawak. Solat kat sana pakai jubah, pakai telekung and stockin. (Stockin biar yang tebal untuk solat, kalau tak kene pakai kasut cina yang sarung tu lagi kat luar)

Inner jubah - Boleh jugak bawak t-shirt yang ada zip kat dada tu dengan seluar sebagai inner. Selain inner, saya bawak 2 t-shirt and 4 seluar.

Tuala - TANYA kepada travel agent anda, adakah di tempat penginapan anda tuala provided. Kalau takde, kene la bawak sorang satu. Saya hanya bawak satu tuala, in case of emergency sebab tuala is provided di tempat penginapan saya.

Barang-barang kecil yang lain - mengikut keperluan anda.

Untuk lelaki

Baju Melayu - Untuk pakai solat n ziarah. Pakai dengan slack. Nak bawak sepasang pon boleh kot...

Seluar slack - Pakai denganbaju melayu

Kain pelikat - untuk buat basahan masa lepak-lepak kat bilik hotel

Jubah - Pakai solat. Boleh jugak pakai masa ziarah

Kain Ihram - Kalau duduk setakat 8 hari kat Mekah untuk umrah, sepasang Ihram pon dah memadai. Setiap kali lepas pakai tu sangkut elok-elok.

Selipar jepun & sandal jalan - pakai masa dalam ihram and g ziarah

Shirt - Kalu nak gi ziarah pakai shirt jer pon takde masalah

Pakaian tidur

Untuk  anak-anak

Ihram kanak-kanak / telekung - untuk buat umrah

Baju basahan - untuk pakai masa lepak-lepak kat hotel

Jubah untuk solat - untuk anak lelaki boleh jer beli jubah kat perkarangan masjid nabawi tu. Jubah made in china boleh dapat dalam SR20. Lepas tawar. Jubah bebudak pompuan mahal sket. So untuk anak pompuan boleh pakai seluar and sarung telekung jer kalo nak solat. then pakai socks.

Selipar / sandals - Untuk pakai gi masjid and jenjalan.

Baju ziarah - Budak-budak baju apa pon tak kisah sangat. Kalo lelaki, pants and shirt pon ok. Kalo pompuan, nak pakai jubah pon boleh, gown labuh pon boleh, seluar and shirt pon boleh...

Pakaian Tidur



Adalah disarankan untuk membawa hanger mengikut kuantiti yang anda mampu bawa. Sebab hotel2 kat sana takde hanger.
And bawak la jugak berus kain and sabun basuh supaya sekiranya pakaian yang kita bawa tak mencukupi, kita boleh lah basuh selai dua....;-)


2) Kalau kita tak nak bawak barang banyak sangat dari rumah, nak bawak beg kosong jer, boleh jugak...budget bawak pakaian untuk sampai ke madinah, and bila sampai madinah dah boleh start menyoppping untuk bekalan pakaian kat sana.

Dekat bahagian luar pagar masjid nabawi tu setiap kali lepas habis waktu solat, ramai peniaga2 jalanan akan bentang tikar and bukak bondot jualan mereka. Jubah perempuan untuk pakai sari2 boleh dapat dalam SR30. Jubah budak lelaki SR20. Jubah lelaki SR40 - SR 60. Seluar jubah SR15. Tudung labuh pakistan SR10.

Barang-barang keperluan lain

1) Of course la toiletries - berus gigi n ubat gigi. sabun hotel provided. Bawak syampu seniri ikalo nak selesa menyampu, sikat rambut.

2) Peralatan ubatan - ubat kat sana mahal. Ubat batuk satu botol kecik SR30. BAwak la panadol, pil chi kit teck Aun (Ubat sakit perut/cirit birit), ENO, dll yang dirasakan perlu. Minyak angin or minyak urut kene bawak sebab bagi yang kurang excercise, lepas umrah pertama tu kaki mesti bermasalah punye, so nak kene urut-urut sikit utk next umrah hehehe.

3) Buku panduan ibadah umrah - Buku ni ada yang besar and ada yang gantung kat leher. Kalau yang besar tu, masa kat hotel boleh baca. And of course explanationnye lg panjang lebar la compare to yang sangkut kat leher tu, yang tu kecik jer, so most intipati adalah secara ringkas.

Tapi semasa menunaikan ibadah umrah, saya lebih selesa menggunakan yang kecil, yang boleh digantung dileher. Senang nak menyelak semasa bertawaf dan bersaie. Possiblity untuk buku tu jatuh semasa bersesak2 pun lebih kecil. Buku ni mengandungi bacaan ketika tawaf dan saie sebagai panduan. Nak baca ikut buku pon boleh, tak ikut pon tak pe... ;-)

4) Gunting kecil - untuk bertahallul

5) Ketip kuku - sunat potong kuku sebelum buat umrah. Lagipon 2 minggu kat sana mesti nak potong kuku kannn.....hehehe

6) 2 Pin adapter - Kat sana ada yang guna 3 pin macam kita. Ada yang guna 2 pin. Kalo tak bawak pon takpe. Boleh jer beli kat kedai2 bawah hotel kat madinah or mekah. Harga tak pasti. sebab tak tanya.

7) Lauk pauk - Boleh la kot nak bawak sambal ikan bilis kering ker...manala tau awal-awal sampai takde selera makan nasi kawah hehehe

8) Iron - saya rasa tak perlu dan saya tak bawak pon. Rasanye kat sana semua orang sibuk nak beribadat jer, takde masa nak tengok and teliti baju org bergosok ke tak..huhu. Almost all the time kalo keluar mesti dengan telekung or mini telekung yang boleh terus solat bila masuk waktu (untuk perempuan).

9) Shaver - Nak bercukur sebelum niat umrah

10) Botol air - Untuk ambik air zam-zam sebagai bekalan di hotel and ketika jalan-jalan. Tak bawak pon takpe, boleh jer beli air mineral kat sana and recycle the bottle.

11) Pelembap bibir - Cuaca kat sana akan menyebabkan bibir kita kering. So kene apply pelembap bibir selalu supaya bibir tak kering. Kalau tak bawak boleh beli olive oil kat sana. Satu tin kecil SR5 jer..sangat bagus diapply kat bibir and kulit. Kat muka pon elok. Melembapkan...


Seingat-ingat saya, inilah antara keperluan yang perlu dibawa bersama. InsyaAllah, kalau ada yang tertinggal, akan saya tambah kemudian.

Assalamualaikum w.b.t

1 comment:

  1. Assalamualaikum.
    Puan ZNurulF,
    Saya mohon izin puan untuk linkkan entri Puan di blog.

    Terima kasih di atas perkongsian. Semoga Allah memberkati Puan sekeluarga.

    ReplyDelete